Monday 20 July 2009

Usul AGM Pemuda Sekijang

USUL UNTUK DIBAHASKAN

DARI PERGERAKAN PEMUDA UMNO BAHAGIAN SEKIJANG

MEMPERTAHANKAN KEPENTINGAN MELAYU

DI DALAM KONSEP 1MALAYSIA

Menyedari bahawa kedudukan, kesitimewaan dan hak – hak orang Melayu yang selama ini dipertahankan oleh kepimpinan Kerajaan Barisan Nasional menerusi UMNO sudah semakin lama semakin berani dicabar, sama ada oleh pihak pembangkang mahupun sesama keluarga di dalam parti komponen Barisan Nasional sendiri.

Mengakui bahawa orang Melayu masih lagi memperlukan pembelaan daripada Kerajaan menerusi diskriminasi positif parti pemerintah yang ditunjangi oleh kemahuan dan kekuatan politik.

Menginsafi bahawa Kerajaan telah melakukan pelbagai cara untuk membela kepentingan orang Melayu, sama ada secara sedar mahupun tidak, dengan tujuan dan niat murni untuk menjadikan Melayu sebagai sebuah bangsa yang bermaruah dan kukuh dari segi ekonomi, pendidikan, sosial dan taraf hidup sebagai sebuah bangsa yang bertamadun.

Memahami bahawa konsep 1Malaysia yang dibawa oleh YAB Perdana Menteri adalah dibina menerusi dua aspek utama, teras perpaduan dan nilai – nilai aspirasi, untuk membawa Malaysia ke gerbang negara maju, dengan nilai budaya maju dan ekonomi tahap tinggi.

Menyanjung tinggi konsep Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, sebagai panduan cara berkerja kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional

Maka, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Sekijang yang bersidang pada hari ini membuat ketetapan – ketetapan berikut :-

1. Menyokong sepenuhnya konsep 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan yang dibawa oleh kepimpinan YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib bin Tun Haji Abd Razak. Pemuda yakin dan percaya, Perdana Menteri telah memikirkan apa yang terbaik untuk semua warga di Negara ini, terutamanya untuk orang Melayu.

2. Menyokong sepenuhnya dasar – dasar dan pembaharuan yang dibawa oleh kepimpinan YAB Perdana Menteri, seperti mewujudkan Ekuiti Nasional (Ekuinas), Biasiswa Nasional (BN) dan liberarisasi beberapa sektor di dalam ekonomi. Pemuda memahami bahawa di dalam era globalisasi dan permainan di padang yang sama rata ini, kita perlu untuk bersedia dan membuka pintu kepada pelbagai pihak. Tetapi, harus juga diingat bahawa orang Melayu, terutama generasi muda Melayu, masih lagi memerlukan pembelaan menerusi apa jua dasar dan konsep yang cuba dibawa oleh Kerajaan.

3. Mengingatkan kepimpinan Kerajaan Barisan Nasional dan kepimpinan UMNO pada semua peringkat agar tidak seincipun meminggirkan kepentingan orang Melayu di dalam apa jua dasar dan konsep pembaruan yang dibawa oleh kepimpinan YAB Perdana Menteri. Kita menyedari bahawa terlalu banyak pihak yang dengan sengaja suka menangguk di air yang keruh untuk memesongkan konsep 1Malaysia, dengan memberikan gambaran dan takrifan yang sempit dan jauh sekali menyimpang dari apa yang dihasratkan oleh Perdana Menteri. Justeru, Pemuda UMNO Sekijang mahu Kerajaan memberikan pemahaman dan gambaran menyeluruh kepada rakyat dan semua pihak agar tidak wujud lagi pihak – pihak yang menyalahtafsirkan konsep 1Malaysia ini.

4. Menggesa kepimpinan Kerajaan dan UMNO untuk menyediakan ruang yang cukup di dalam konsep 1Malaysia, menerusi Ekuinas, Biasiswa Nasional dan liberalisasi sektor ekonomi kepada orang Melayu. Kita masih lagi jauh tertinggal berbanding kaum lain. Dalam sektor pendidikan, bilangan professional Melayu masih lagi kecil. Kita masih lagi jauh untuk mencapai sasasran 30% pemilikan kek ekonomi. Kita masih lagi banyak dibelenggu oleh masalah sosial. Justeru, kita masih lagi banyak memerlukan pembelaan.

5. Menyeru agar konsep perpaduan yang selama ini dilaung – laungkan, malah dijadikan asas yang utama di dalam 1Malaysia, tidak hanya didokong oleh orang Melayu sahaja menerusi UMNO, tetapi juga seharusnya diterjemahkan oleh parti – parti komponen yang lain. Perpaduan ini, seharusnya menjadi lebih signifikan kerana Barisan Nasional dibina menerusi perpaduan pelbagai parti komponen.

6. Mengingatkan seluruh jentera Kerajaan, Jabatan, Agensi dan Penjawat Awam untuk merealisasikan konsep Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Adalah amat malang sekali apabila kakitangan Kerajaan yang dibayar gaji oleh Kerajaan untuk berkhidmat kepada rakyat, melayani kerenah dan kehendak rakyat, memahami dan melunaskan kemahuan mereka, tetapi tidak mencerminkan seorang yang berkhidmat untuk rakyat. Kegagalan dasar – dasar Kerajaan adalah biasanya diakibatkan oleh Jabatan, Agensi dan Kakitangan yang diamanahkan untuk melaksanakan dasar tersebut. Akibatnya, seluruh kepimpinan Kerajaan akan dihukum oleh rakyat. Lebih – lebih lagi, majoriti kakitangahn Kerajaan adalah orang Melayu. Mereka juga berkhidmat untuk majoriti orang Melayu.

Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Sekijang yang bersidang pada hari ini, mengusulkan perkara di atas untuk diambil perhatian, seterusnya dimanifestasikan menerusi tindakan yang wajar.

Pemuda UMNO Sekijang mohon mengusulkan.

PERBAHASAN MENYOKONG USUL

MEMPERTAHANKAN KEPENTINGAN MELAYU

DI DALAM KONSEP 1MALAYSIA

Konsep 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan adalah sebuah konsep yang sungguh murni. Ia diibaratkan sebagai memulangkan semula maruah rakyat yang telah melantik Kerajaan sebagai pemerintah untuk menguruskan negara ini, dengan menyediakan pelbagai perkhidmatan untuk rakyat.

Orang Melayu adalah majoriti. Di negara ini, kita mewakili 51%, dengan tambahan 15% adalah Bumiputera bukan Melayu, menjadikan Bumiputera sebanyak 66%.

Dengan kekuatan ini, kita seharusnya memiliki kelebihan politik untuk menggariskan apa yang terbaik untuk kita lakukan terhadap bangsa kita. Dengan kekuatan politik ini jugalah, kita akan mengatur sederap langkah dan mekanisme bagi membela nasib bangsa kita, yang masih lagi jauh dari sasaran untuk menjadi maju dan terbaik.

Justeru, sokongan haruslah diberikan kepada Kerajaan dan kepimpinan UMNO untuk merealisasikan dasar 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Dasar di bawah kepimpinan YAB Perdana Menteri ini seharusnya tidak sekali – kali meminggirkan orang Melayu, dan masih lagi menjadikan orang Melayu sebagai subjek pilihan dan keutamaan dalam penentuan program, aktiviti, perancangan dan perlaksanaan yang dibuat menerusi dasar ini.

Apa jua tindakan yang bakal diambil oleh Kerajaan menerusi dasar 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan diharapkan tidak akan menjadikan orang Melayu terencat pembangunannya. Kita sekarang bercakap dan bersedia untuk fasa kedua 50 tahun kemerdekaan negara, yang bakal menyaksikan perubahan yang begitu drastik dalam sosio-politik-ekonomi. Apa yang dikatakan sebagai trasnformasi besar – besaran.

Saya menyokong usul yang dibentangkan oleh Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Sekijang.

No comments:

Post a Comment